vrijdag, maart 11, 2011

Succesvol veranderen

Altijd op tijd zijn. Meer voor jezelf opkomen. Minder snoepen. We willen allemaal wel íets aan onszelf veranderen. Geen gemakkelijke opgave, sterker nog: ons brein kan stevig tegenwerken. Maar het kán wel, als je maar weet hoe.

10 x Succesvol veranderen
1. Ontdek uw drijfveren. Stel uzelf de vraag: als al mijn problemen morgen zouden zijn opgelost, hoe ziet mijn leven er dan uit? Kies één doel waarmee u het eerst aan de slag wilt gaan.
2. Maak een plan. Wees helder en concreet. Vage voornemens (Ik wil gelukkig zijn) geven te veel ruimte om een uitweg te verzinnen (Ik doe het later wel).
3. Maak kleine stapjes. Verandering beklijft beter als het langzaam gaat.
4. Blijf positief. Het brein houdt niet van negatieve boodschappen, daar wordt het bang en passief van. ‘Ik wil me lekker voelen in mijn lijf’ is een beter doel dan: ‘Ik moet van die vreselijke vetrollen af’.
5. Wees realistisch. Onhaalbare doelen vergroten de kans op falen en werken een gevoel van angst in de hand.
6. Beloon uzelf elke keer als het lukt om niet automatisch in een oude gewoonte te vervallen.
7. Herhalen, herhalen, herhalen is misschien wel de allerbelangrijkste tip. Alleen door eindeloos te herhalen, kan nieuw gedrag inslijten en een automatisme worden.
8. Wacht niet op het juiste moment. U komt het verst als u dagelijks oefent, ongeacht de omstandigheden.
9. Accepteer terugval. Als u terugval ziet als iets wat erbij hoort, pakt u sneller de draad weer op.
10. Heb geduld. Als het lukt de eerste zes maanden door te komen, is de kans groot dat de veranderingen blijvend zijn.

Geschreven: 10.03.2011 door Redctie margriet.nl