zaterdag, augustus 27, 2011

Lia Schapendonk met haar Taartmadammen in Zutphen

Lia Schapendonk


Toen mijn vriendin met mij geen taartje durfde te gaan eten omdat wij allebei nogal rondborstig zijn, ging ik ons schilderen als ECHTE TAARTMADAMMEN. Het was meer om haar te plagen, had er zelf zo’n lol in en was niet meer te stoppen. Er kwamen steeds meer afbeeldingen bij. Ze doken op in de media en galeries.

Textiel verschoof meer naar de achtergrond en keramiek ging daar in mee. Dit kwam niet alleen door het succes van de Taartmadammen, maar mijn privéomstandigheden waren zodanig dat ik alleen maar rust vond achter de schildersezel. Ik heb mijn ruimte van zorgen voor mijn kind en het rouwen genomen en daardoor kan ik pas nu met de andere mogelijkheden vrijer gaan werken.

Nog steeds schilder ik met veel plezier mijn taartmadammen, maar keramiek en textiel komen ook weer aan bod.
Mijn madammen worden steeds vrijer, brutaler en blijer. Soms buitelen ze enorm door mijn hoofd. Dan moet ik mijn penselen wel nemen om deze dolle en dwaze, blije meisjes tevoorschijn te toveren. Ze eisen steeds meer taart en de thee verdwijnt wat vaker naar de achtergrond, want het zijn ook grote wijnliefhebbers !

Het lijkt misschien heel veel waar ik mee bezig ben, ik doe alles met grote liefde voor het materiaal. Aan ideeën ontbreekt het mij nooit.
Hoop dat je als lezer nog veel van mij gaat zien, ik doe mijn best en dat doe ik graag.


Meer lezen klik hier